feest van Sint-Maarten

img_20161108_081922 img_20161107_152807

Op negen november vieren we met ouders en kinderen het feest van Sint-Maarten.

De Heilige Maarten werd in het jaar 316 in Hongarije geboren. Hoewel zijn ouders heidenen waren, liep de twaalfjarige Maarten van thuis weg om zich te laten onderwijzen in de Christelijke leer. Op zijn vijftiende werd hij door de keizer tot ridder geslagen en na enkele jaren liet hij zich van zijn ridderplichten ontheven om zich volledig aan het Christelijke geloof te wijden. In 371 werd hij tegen zijn wil tot bisschop van Tours gekozen. Op 11 november 397 stierf hij. Sint-Maarten is bij de christenen bekend als een vrome man die zijn mantel deelt met een bedelaar als symbool van broederlijkheid. Toen hij gestorven was kwamen de mensen en kinderen uit de dorpen hem met lichtjes groeten.

Het Sint-Maartensfeest valt in november, de maand dat we de doden herdenken en we het stervingsproces ook in de natuur kunnen waarnemen: bomen worden kaal, dieren trekken zich terug voor hun winterslaap, de trekvogels gaan naar warmere oorden.

In de klas bereiden we ons volop voor op het feest: we spelen het spel van Sint-Maarten, we knutselen de lantaarntjes en we zingen de Sint-Maartens-liederen. Die uiterlijke kenmerken hebben we nodig om de stemming van het feest op te wekken. De ouders die de optocht meewandelen en meezingen, verhogen de betrokkenheid van ieder kind. Die dag spelen we in de klas ook een poppenspel dat bezieling geeft aan de kleuters: ze leven zich in in het spel en het helpt de jongste kleuters zich te verbinden met het verhaal.

Het lantaarntje staat symbool voor ons eigen innerlijk licht dat we brandend moeten houden. Zo hoeven we de komende donkere periode niet te vrezen. Sint-Maarten is een typisch avond-feest dat wordt gevierd aan het einde van de dag, een moment van bezinning.

Juf Ragna

Posted in Jaarfeesten.