sint-jansbloem

Vakantietijd

Vakantietijd betekent: weer even afscheid nemen van elkaar en van de school en het schoolgebeuren. Zo gaat ieder zijn vakantie tegemoet, ver weg van de vertrouwde school met haar regels en structuur. Het zou prettig zijn als we gedurende de vakantie iets van de rode draad, die we doorheen het jaar in de school weefden, mee naar huis kunnen nemen.

Vakantietijd is een periode van rust en ontspanning, een periode van uitademen en loslaten van de dagelijkse sleur. De mooiste vakantietijd voor kinderen is vooral het samen beleven, het samen dingen doen. Rust en regelmaat in de vakantie zijn nodig om je kind echt tot rust te laten komen.

Het vitale, beweeglijke kind is een en al energie. Hier kan je aan tegemoet komen door je kind(eren) te laten wandelen, stappen, klimmen, fietsen, zwemmen… Ook springtouwen, hinkelpad en steltlopen zijn actieve, leuke dingen. In de zomer kunnen we volop genieten van wat de natuur ons te bieden heeft. Kinderen vinden nu in hun omgeving alle schatten van de natuur waar we in de klas bij aansluiten: bloemen, takken, dennenappels, zand, water, stenen, schors, gras, schelpen, veertjes,… Heel eenvoudige dingen maar met veel fantasievolle mogelijkheden! Bouw eens een kabouterland of maak een kleine speeltuin uit takjes en blaadjes.

Na het actieve buitenleven, kan je met wat de kinderen hebben vergaard aan materialen aan de slag gaan met al de opgenomen indrukken: knutselen met het verzamelde materiaal, een seizoenstafel maken of het kleven/tekenen van een vakantieboekje waarin je alles wat je beleeft kan optekenen. Ook foto’s horen hierin thuis of papa of mama die er iets in schrijven. Een boek van de bib kan vast voor meer inspiratie zorgen. Meer actieve dingen zijn bij voorbeeld het wassen van de poppenkleertjes (met de handen in een badje en vergeet het liedje van de wasvrouwtjes niet), het bakken van broodjes of een plukje schapenwol halen op de kinderboerderij waar je de schapenscheer kan meebeleven en de wol kan wassen.

Zo ontstaat er een wisselwerking tussen in- en uitademen, tussen het actieve en het passieve, tussen uitleven en inleven.

Nog meer vakantie-ideetjes? Kijk eens met je kind op een heldere avond naar de sterrenhemel. In augustus is die op zijn mooist tussen 11 en 15 augustus omdat je dan veel vallende sterren kan waarnemen. Of stook eens een vuurtje met de grootjes, iets wat heel sterk aansluit bij hun leefwereld. Op reis kan je ook stilte-momenten inbouwen: een kerkje bezoeken waar je een kaarsje kan branden of de speling van het licht kan bekijken in de verschillende facetten van de gekleurde glasramen. Dat zullen ze niet saai vinden. Of ’s avonds een vervolgverhaal vertellen gedurende de hele vakantieperiode waarbij je de kinderen zelf laat herhalen waar je nu weer gebleven was de vorige avond.

Zo kan je voor de kinderen een zinvolle vakantie beleven waaruit ze nieuwe energie halen en ook innerlijk groeien. Zoals de vruchten rijpen, rijpen de kinderen in de zomervakantie ook.

Juf Ragna

Posted in Geen categorie, Vakantie.

Esther